Hoppa till innehåll

Funktionsförmåga och funktionsnedsättning 2 - flex BR

Vård/omsorg

Flex, 100 poäng

Undervisningen i ämnet funktionsförmåga och funktionsnedsättning ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om människans utveckling. Dessutom ska undervisningen ge eleverna kunskaper om vilka konsekvenser olika funktionsnedsättningar har för människor i vardagen samt vilka möjligheter de har med hjälp av olika former av stöd. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper för att i olika situationer skapa likvärdighet, delaktighet och tillgänglighet för människor med funktionsnedsättningar.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra olika insatser för individer och grupper i behov av stöd. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om samhällets olika insatser för människor med funktionsnedsättningar. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att möta människor med respekt och utifrån en demokratisk värdegrund samt utifrån överenskommelser om mänskliga rättigheter. Såväl egna som samhällets attityder till och värderingar av människors olikheter och rättigheter ska behandlas i undervisningen. Vidare ska undervisningen leda till förmåga att arbeta utifrån lagar och andra bestämmelser.

Problemlösning och handlingsberedskap ska stimuleras i undervisningen. Genom fältstudier eller genom att medverka i olika verksamheter ska eleverna ges möjlighet att få inblick i och erfarenhet av sociala och pedagogiska sammanhang. Eleverna ska även ges möjlighet att kunna arbeta utifrån ett etiskt och inkluderande förhållningssätt. Eleverna ska ges möjlighet att reflektera över och diskutera ämnesinnehållet, den historiska utvecklingen och centrala begrepp. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att inhämta, granska och värdera ny kunskap inom området.

Studieform: Flex innebär att du studerar självständigt enligt den planering som du gör tillsammans med din lärare. Den här formen passar dig som har god studie- och datorvana. Tänk på att du behöver ha tillgång till en dator eller läsplatta.
Utbildningen är upplagd med en obligatorisk träff vid utbildningsstart. Det kommer att vara regelbundna lektioner och handledningsträffar via webben eller fysiskt möte. Dessutom kan du boka handledningstillfälle med din lärare via webb eller på plats i skolan.Flex innebär att du studerar självständigt enligt den planering som du gör tillsammans med din lärare. Den här formen passar dig som har god studie- och datorvana. Tänk på att du behöver ha tillgång till en dator eller läsplatta.

Förkunskapskrav

Du bör ha minst 9-årig grundskola eller motsvarande med lägst betyget E i svenska/svenska som andraspråk.
Kursen bygger på Funktionsförmåga och funktionsnedsättning 1.

Ämnes-/kursplan

FUTFUN02 (Länk till extern sida.)

Anmälningskod

FUN02-FL BR

Skolform

Gymnasial utbildning

1 Kursstart

  1. Kursstart 5057617

    Kursstart
    Ansökan stänger
    Kurslängd
    Slutdatum
    Antagningsbesked
    Studietakt